Sezonul vacanțelor este în toi, iar românii și-au făcut bagajele și așteaptă cu sufletul la gură zilele libere. Au o parte de vești proaste, dacă au de gând să meargă cu mașina în destinația mult dorită. Benzina se scumpește, iar concediile ajung să fie mai scumpe pe finalul verii. Ce spun specialiștii străini despre piața carburanților?
Românii care au ales să meargă cu mașina în vacanțe, trebuie să se mai gândească o dată înainte de a pleca la drum. Dacă s-au ferit de prețurile costisitoare la biletele de avion, acum se vor lovi de scumpirea benzinei chiar pe finalul verii. Cotaţiile futures la benzină au atins cel mai ridicat nivel din ultimele nouă luni la Bursa de la New York. Cele mai afectate de această situație sunt piețele de carburanți de la nivel mondial care s-au lovit de opriri neaşteptate ale rafinăriilor şi un nivel mai redus al stocurilor decât cel normal la importante hub-uri de stocare, precum coasta americană a Golfului Mexic şi Singapore.
„Costurile mari la energie ar putea împinge în sus preţurile de consum şi ar putea conduce la o nouă inflaţia a bunurilor de consum – un sector în care majorările de preţuri au încetinit”, a transmis Andrew Hollenhorst, economist şef la Citigroup Inc., citat de Agerpres.
Conform analiștilor, dacă prețul galonului de benzină în SUA va crește cu un cent, atunci acest lucru va reduce puterea de cumpărare anualizată cu 1,15 miliarde de dolari. Nivelul redus al stocurilor, dar și cererea mare înregistrată în regiunile importante au dus la creșterea prețurilor în toată lumea. În Europa, prețul benzinei crește mai repede decât cel al țițeilor, chiar dacă această diferență nu s-a văzut încă la pompă.
Consumul de benzină și-a revenit pe continentul nostru, pentru că marile piețe auto (Germania, Franţa, Spania şi Italia) au înregistrat creșteri anuale. Ce-i drept, regiunea încă resimte efectele sancțiunilor impuse Rusiei, în urma războiului din Ucraina. Totodată, livrarea de benzină a fost afectată şi de faptul că unele rafinării au decis să majoreze producţia de motorină, în dauna producţiei de benzină, consideră Mark Williams, director de cercetare la firma de consultanţă Wood Mackenzie Ltd, potrivit sursei citate mai sus.